
OVER REF
REF is een Zweeds haarverzorgingsmerk dat wereldwijd gerenommeerde haarproducten creëert voor professionals. Onze ware passie voor creativiteit, innovatie en hoogwaardige producten? Die maakt het verschil.

REFINED
Onze Zweedse achtergrond zie je terug in ons gevoel voor verfijnd design en zorg voor de natuur. REF maakt producten van topkwaliteit en houdt altijd rekening met dierenwelzijn en de natuur.
Dat doen we al sinds 2004. Welkom in onze wereld waar natuur en wetenschap samenkomen! Met onze bewuste keuzes halen we het beste uit alle haarsoorten. Tegelijkertijd omarmen we de natural beauty die in iedereen schuilt.
- Refine your hair
- Refine your style
- Refine the nature

ALWAYS
COLOUR PRESERVE SYSTEM
Onze natuurlijke UV-filter zorgt in alle producten voor de ultieme bescherming. Een UV-filter uit zonnebloemzaadolie? Jazeker, want zonnebloemen draaien met de zon mee. Daardoor hebben ze de sterkste UV-filter ontwikkeld die de natuur te bieden heeft. Combineer die met een anti-fade polymeer en je krijgt een natuurlijke, effectieve bescherming tegen UV-stralen. Zo blijft de kleur in je haar behouden.
VERSTERKENDE QUINOA-PROTEÏNE
Een proteïne dat het herstellend vermogen van het haar versterkt. Zie het als de vegan versie van Keratine. Gewoon uit de natuur. Quinoa-proteïne bevat één van de breedste spectra van aminozuren. De structuur is vergelijkbaar met keratine, de natuurlijke bouwsteen van onze haren. Het zorgt voor diep en langdurig herstel en omhult elke haarstreng met een infusie van proteïne voor bescherming.

NATUUR + WETENSCHAP
Alle REF-producten worden gemaakt op basis van onze filosofie: Natuur + Wetenschap. We kiezen voor de nieuwste en meest effectieve ingrediënten uit de natuur. Die combineren we met geavanceerde wetenschap. Zo creëren we producten die topprestaties leveren en hoeven we nooit compromissen te sluiten op het gebied van het klimaat. Onze producten zijn vrij van sulfaten, dierproefvrij, vegan, milieuvriendelijk en bezitten twee unieke REF-elementen: versterkende quinoa-proteïne en ons colour preserved system. Welkom in onze wereld waar de combinatie van Natuur + Wetenschap de schoonheid in elke haarsoort naar boven haalt.
REF gaat altijd voor een natuurlijke basis. Bij ons zijn Natuur + Wetenschap in perfecte harmonie. Zo kunnen we hoogwaardige producten maken die doen wat ze beloven. Een Zweedse achtergrond en onze passie voor stijl, stellen ons in staat om simpelweg de beste producten te ontwikkelen.
.jpg)
REF X TREEDOM
Wij geloven in een duurzame wereld en houden de ecologische footprint van onze producten zo klein mogelijk. Daarom is REF gaan samenwerken met Treedom. Samen planten we het REF-bos aan. Bomen nemen CO2 op, beschermen de bodem en zorgen voor biodiversiteit.
Met het aanplanten van bossen compenseren we de CO2-uitstoot van onze producten. We dragen graag ons steentje bij aan het behalen van de internationale klimaatdoelen (SDG’s). We verkleinen met alle liefde onze CO2-voetafdruk. Op Treedom heeft elke boom een geolocatie, dus je volgt realtime de groei van onze plantages in Nepal, Kenia en Colombia.

ONS UNIEKE No SYSTEEM
Op alle REF stylingproducten vind je ons unieke nummersysteem. Zo zie je direct welk stylingproduct precies geschikt is voor jouw haar en stijl.
- Hoeveel hold ?
- Hoeveel shine ?
- Hoeveel volume ?

Een warm familiebedrijf
REF werd in 2004 opgericht in Stockholm. Oprichter Jan Ernstberger leidde een succesvolle keten haarsalons in Zweden. Hij wist één ding zeker: als saloneigenaar moet je werken met effectieve producten die problemen oplossen. De schapruimte in zijn salons was beperkt, dus hij moest slim kiezen. Zo ontstond het idee om een eigen merk te ontwikkelen. Een merk met een beknopt assortiment - alleen voor de producten met de allerbeste prestaties was ruimte. Een merk met de Zweedse waarden, dat natuur en wetenschap samenbrengt en dat zowel voor de kapper als de consument te gebruiken is. De basis voor REF was gelegd.
In 2011 kwam de zoon van Jan, Edward Ernstberger, bij het bedrijf. Hij nam de leiding over de ontwikkeling van REF, zoals we die vandaag de dag kennen. In 2019 werd hij CEO. "Vanaf het allereerste begin zijn we een familiebedrijf, met korte doorlooptijden en korte lijnen."
"We werken snel en flexibel, wat ons een gevreesde concurrent maakt. En ondanks dat we van 3 naar 40 medewerkers zijn gegroeid, blijven we snel en innovatief. Met deze kernwaarden in ons achterhoofd, verfijnen we onze reis op weg om het meest toonaangevende professionele haarverzorgingsmerk voor professionals, door professionals te zijn."